Någon som har en bra förklaring??

På jobbet är det en kvinna som är från Polen och bryter rätt så mycket, men är ändå väldigt duktigt.
Hon är hur rolig som helst att prata med, men många gånger så kan hon inte uttrycka sig i ord. Förstå hur frustrerande det borde vara att vilja säga en rolig sak, men man hittar inte orden och får strunta i det. Hon är jätte rolig, och man kan bara tänka sig hur mycket roliga saker hon har som hon inte kan berätta för oss för att hon inte är så jätte bra på svenska. Det måste som sagt vara väldigt frustrerande.
Men det händer ibland att hon frågar om ord. Och jag blir jätte glad och vill givetvis hjälpa henne så gott det går.
Som en gång stog jag och diska och hon kom fram..

Hon: Susanne?
Jag: jaa..
Hon: Vad heter det när man diskar och vattnet (och så viftade hon med händerna).
Jag: Man brukar säga att det skvätter eller stänker.

Men igår när vi satt och prata kom en fråga som jag verkligen inte kunde få till ett glasklart svar på och det var
Vad är skillnaden mellan sämre och värre?
För oss är det ju så himla självklart att vi sätter in de orden i rätt sammanhang. Men när någon som inte är så jätte hemma i detta språk vill ha en förklaring på var man ska sätta in vilket av de där två orden, så står det still. Jag hade inte en aning om vad jag skulle ge för svar.
Jag gav exemplet: Den här filmen är sämre än den här.
Men då frågade hon om man kan säga att den är värre, men jag sa att det inte är rätt sammanhang.

Kan någon hjälpa mig med en riktigt bra förklaring???

Det är verkligen svårt för det är ju så självklart för oss. Som hon sa ni fick det med mjölken ni ammade.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0